Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Τριχόπτωση & έλλειψη βιταμινών: μάθε τα πάντα

Τριχόπτωση και έλλειψη βιταμινών: Μάθε ποιες βιταμίνες σχετίζονται με την τριχόπτωση, ποιες σχετίζονται με διάφορα άλλα προβλήματα μαλλιών αλλά και σε ποιες τροφές θα τις βρεις ώστε να αναπληρώσεις τα αποθέματα στον οργανισμό σου

Η τριχόπτωση είναι ένα πρόβλημα από το οποίο υποφέρουν εκατομμύρια άνθρωπο στον κόσμο. Σχετίζεται τόσο με κληρονομικούς παράγοντες και με προβλήματα υγείας αλλά και με εξωτερικούς παράγοντες όπως τα φάρμακα, τα λάθος προϊόντα περιποίησης και κάποιες συνήθειες που ίσως δεν φαντάζεσαι πως προκαλούν τριχόπτωση.

Σήμερα, θα ασχοληθούμε με μια από τις πιο συχνές αιτίες τριχόπτωσης, την έλλειψη βιταμινών και σημαντικών στοιχείων για τον οργανισμό μας, που σχετίζονται και με την απώλεια των μαλλιών μας.

Μη ξεχάσεις να γίνεις μέλος στην κοινότητα μας στο Viber, για να διαβάζεις πρώτη κάθε μας αφιέρωμα.

#1. Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D, ως γνωστόν σχηματίζεται από την έκθεση μας στον ήλιο. Με την χρήση των αντηλιακών όμως, μπλοκάρουμε τις ακτίνες του ήλιου και μαζί με την αρνητική επίδραση, μπλοκάρουμε και την θετική. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όλο και περισσότεροι άνθρωποι να έχουν έλλειψη βιταμίνης D. Στα μαλλιά, η βιταμίνη D σχετίζεται με την ανάπτυξη των θυλακίων. Ευτυχώς, την ανευρίσκουμε -σε μικρές ποσότητες μεν- και σε κάποιες τροφές. Η βιταμίνη D όμως, πρέπει να γνωρίζεις πως είναι εξαρτώμενη και από το μαγνήσιο. Αν στον οργανισμό υπάρχει έλλειψη μαγνησίου, η βιταμίνη D δεν μπορεί να μεταβολιστεί.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται: υπατέλαιο ψαριών, βούτυρο, ενισχυμένη μαργαρίνη, γαλακτοκομικά, συκώτι μπακαλιάρου, κρόκος αυγού, συκώτι μοσχαριού, σολομός, τόνος, σαρδέλες

Ιδανικά food combo: Ομελέτα με σπανάκι, μοσχαρίσιο συκώτι με καστανό ρύζι, φακές με τυρί φέτα, σολομός με κινόα

ΠΡΟΣΟΧΗ: Επίσης, η υπερεπάρκεια βιταμίνης D, μπορεί να προκαλέσει βλάβες στον οργανισμό, για αυτό και δεν κρίνεται απαραίτητη η πρόσληψη συμπληρωμάτων, όταν δεν υπάρχει έλλειψη στον οργανισμό.

Beauty tips: Παρόλη την ευεργετική του ιδιότητα, ο ήλιος μπορεί να βλάψει τα μαλλιά σου, για αυτό δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάς το αντηλιακό μαλλιών των καλοκαίρι. Ιδίως αν τα μαλλιά σου έχουν υποστεί χημικές διεργασίες, το αντηλιακό είναι απαραίτητο. Για να προστατέψεις τα μαλλιά σου, κάνε μάσκα με ελαιόλαδο μια φορά την εβδομάδα, σε ρίζες και σε μήκη.


#2. Βιταμίνες συμπλέγματος Β

Η ριβοφλαβίνη (Β2), η βιοτίνη (Β7) αλλά και η Β9 παίζουν μεγάλο ρόλο στην υγεία και στην ανάπτυξη των μαλλιών. Η βιοτίνη μάλιστα, είναι ίσως η πιο σημαντική βιταμίνη για την ανάπτυξη των μαλλιών, ενώ ακόμη και η Β12 που παράγει ερυθροκύτταρα, χρειάζεται για την υποστήριξη των θυλακίων. Για την καλύτερη απορρόφηση της Β12, συνδυάστε με τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη C και αποφύγετε τον συνδυασμό με τροφές που περιέχουν ασβέστιο, όπως πχ. τα γαλακτοκομικά.

Σε ποιες τροφές βρίσκονται: πουλερικά, γαλακτοκομικά, κρέας, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, ξηρούς καρπούς, όσπρια, σπανάκι, μπρόκολο, αβοκάντο, πορτοκάλια, μοσχαρίσιο συκώτι, αρνίσιο συκώτι, αυγά, νεφρά

Πιο ειδικά η βιοτίνη ανευρίσκεται: συκώτι, κρόκο αυγού, σόγια, δημητριακά, μαγιά

Ιδανικά food combo: μοσχαρίσιο συκώτι με λεμόνι, πράσινη σαλάτα με πορτοκάλι


#3. Σίδηρος

Η έλλειψη σιδήρου επηρεάζει όλο τον οργανισμό και την γενικότερη υγεία του και μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα, από αρρυθμίες μέχρι εξάντληση. Μεταξύ τους και η σοβαρή απώλεια μαλλιών. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να εξετάζεις όταν βιώνεις υπερβολική απώλεια μαλλιών, είναι ο σίδηρος σου και τα αποθέματα του. Τα ερυθρά αιμοσφαίρια που μεταφέρουν οξυγόνο στα κύτταρα, δε μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς σίδηρο και για να επιζήσουν τα θυλάκια των τριχών, το οξυγόνο είναι απαραίτητο. Όταν σταματούν να τρέφονται με οξυγόνο, ξεκινά η τριχόπτωση. Για την καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου, συνδύασε με τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C. Αποφύγετε τους συνδυασμούς με γαλακτοκομικά.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται: κόκκινο κρέας, χοιρινό, φασόλια, σύκα, αποξηραμένα φρούτα, σπανάκι, συκώτι, κάσιους, θαλασσινά

Ιδανικά food combo: μοσχαράκι με λαχανάκια Βρυξελλών, λαχανοντολμάδες με λεμόνι (όχι αυγολέμονο), χοιρινό λεμονάτο με πατάτες, γίγαντες με σπανάκι, μοσχαράκι με πιπεριές, χοιρινό με λάχανο, γαρίδες σαγανάκι με κόκκινη σάλτσα (χωρίς φέτα)


#4. Ψευδάργυρος

Ο ψευδάργυρος ευθύνεται για την σύνθεση των πρωτεινών, που είναι απαραίτητες και για την ανάπτυξη των μαλλιών και για την γενικότερη υγεία τους. Η ίδια η κερατίνη των μαλλιών μας, είναι πρωτείνη. Επιπλέον, είναι αντιφλεγμονώδης, που σημαίνει ότι καταπολεμά τις φλεγμονές που ευθύνονται για την απώλεια μαλλιών.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται: στρείδια, σπαράγγια, μανιτάρια, κάσιους, βρώμη, μοσχάρι, αρνί, κοτόπουλο

ΠΡΟΣΟΧΗ: αν το παρακάνεις με την κατανάλωση τροφών σε ψευδάργυρο, μπορεί να φέρεις τα αντίθετα αποτελέσματα. Η ισορροπημένη διατροφή είναι πάντα η καλύτερη επιλογή.


#5. Βιταμίνη Ε

Δεν είναι τυχαίο το ότι τα περισσότερα προϊόντα περιποίησης μαλλιών και δέρματος, περιέχουν βιταμίνη Ε. Αυτή η βιταμίνη, είναι αντιοξειδωτική και δρα προστατευτικά για τα μαλλιά σου. Προστατεύει από τις ελεύθερες ρίζες, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και ενδυναμώνει τα μαλλιά. Για να αυξήσετε την απορρόφηση της βιταμίνης Ε συνδυάστε με τροφές πλούσιες σε ακόρεστα λιπαρά όπως τα αυγά, αλλά και τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται: ηλιόσποροι, αμύγδαλα, φουντούκια, αβοκάντο, μάνγκο, ακτινίδιο, ελαιόλαδο, σπανάκι, χόρτα, παντζαρόφυλλα, φύτρο σταριού, καρύδια, αραβοσιτέλαιο, λαχανικά με πράσινα φύλλα

Ιδανικό food combo: Πράσινη σαλάτα με ρόδι, χυμό λεμονιού και 2 βρασμένα αυγά

Extra beauty tip: Βάλε την καθημερινή σου περιποίηση ή έστω 2 φορές την εβδομάδα, μια ολονύκτια μάσκα στις ρίζες των μαλλιών σου, με ένα έλαιο πλούσιο σε βιταμίνη Ε. Αυτά είναι: το λάδι από κολοκυθόσπορο, αμυγδαλέλαιο, φουντουκέλαιο, ηλιέλαιο


#6. Βιταμίνη C

Η βιταμίνη C, εκτός από την αντιοξειδωτική της ιδιότητα, παράγει κολλαγόνο, ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που συγκρατεί τα κύτταρα του σώματος και βοηθά στην επούλωση των πληγών, αλλά και στην υγεία και την ανάπτυξη των μαλλιών. Για αυτό και είναι από τις πιο σημαντικές βιταμίνες κατά την περίοδο ανάπτυξης των παιδιών. Τα φρούτα είναι η καλύτερη επιλογή σου για αύξηση της πρόσληψης αυτής της τόσο σημαντικής βιταμίνη, γιατί εκτός από την C, περιέχουν και βιοφλαβονοειδή που αυξάνουν με φυσικό τρόπο την ίδια την απορρόφηση της βιταμίνης C.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται: εσπεριδοειδή, μπρόκολο, κουνουπίδι, ρόδι, λάχανο, ντομάτες, πράσινες και κόκκινες πιπεριές, πεπόνι, πατάτες και φράουλες

Ιδανικά food combo: φρουτοσαλάτες, σαλάτα με μπρόκολο και ραπανάκι

ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι καπνιστές, χρειάζονται μεγαλύτερες ημερήσιες δόσεις βιταμίνης C, λόγω του οξειδωτικού stress που προκαλείται στον οργανισμό.


#7. Σελήνιο

Ένα μέταλλο με μεγάλη αξία για την υγεία του οργανισμού μας είναι το σελήνιο. Είναι αντιοξειδωτικό, άρα εξουδετερώνει και αυτό τις ελεύθερες ρίζες, δυναμώνει το ανοσοποιητικό και ρυθμίζει τις ορμόνες του θυρεοειδούς αδένα, που παίζουν μεγάλο ρόλο στην υγεία των μαλλιών. Σίγουρα έχεις ακούσει πόσο εύθραυστα και ξηρά μπορούν να γίνουν τα μαλλιά, όταν αντιμετωπίζουμε προβλήματα με την λειτουργία του θυρεοειδούς. Για την καλύτερη απορρόφηση σεληνίου, αποφύγετε συνδυασμούς με τροφές που περιέχουν βιταμίνη C.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται: στρείδια, ιππόγλωσσος, τόνος, αυγά, σαρδέλες, γαρίδες, δημητριακά, cottage cheese, γαλοπούλα, γιαούρτι, οστρακοειδή, ηλιόσποροι, στήθος κοτόπουλο, τόνος, καστανό ρύζι, λευκό ψωμί

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η υπερεπάρκεια σε σελήνιο, μπορεί να γίνει τοξική για τον οργανισμό για αυτό και τυχόν συμπληρώματα πρέπει να λαμβάνονται υπό ιατρική καθοδήγηση. Επιπλέον, τα καρύδια Βραζιλίας μπορεί να περιέχουν μεγάλη ποσότητα σεληνίου, αλλά μπορούν να περιέχουν και μεγάλη ποσότητα ραδίου, που είναι βλαπτική για τον οργανισμό.


#8. Κάλιο

Το κάλιο είναι απαραίτητος ηλεκτρολύτης για την συγκράτηση του νερού στο εσωτερικό των κυττάρων. Από αυτό, καταλαβαίνεις πως διαδραματίζει βασικό ρόλο στην ενυδάτωση των μαλλιών ή αντίστοιχα στην αφυδάτωση τους, όταν η ισορροπία των ηλεκτρολυτών στο σώμα μας διαταράσσεται. Επιπλέον, σε συνδυασμό με το νάτριο, σχετίζεται μη την υψηλή ή χαμηλή πίεση, καθώς και την ρύθμιση της ινσουλίνης.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται: Μπανάνες, πορτοκάλια, ροδάκινα, πεπόνι, μανιτάρια, καρότα, πατάτες

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η έλλειψη του φέρνει σοβαρά προβλήματα στον οργανισμό, καθώς όμως και η υπερεπάρκεια που ονομάζεται υπερκαλιαιμία. Μπορεί να προκληθεί από αφυδάτωση ή και υπερβολική λήψη καλίου.


#9. Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α ή αλλιώς ρετινόλη -το ήξερες πως υπάρχει στον οργανισμό μας;- είναι υπεύθυνη για την υγεία των βλεννογόνων, των ματιών και του δέρματος, την ανάπτυξη και την αναπαραγωγή των κυττάρων και γενικότερα την υγεία του ανοσοποιητικού μας. Χωρίς αυτήν, τα μαλλιά μας δε μπορούν να αναπτυχθούν. Η ρετινόλη σχηματίζεται στον οργανισμό μας και από την πρόσληψη προβιταμίνης Α, η οποία όταν αποροφάται μετατρέπεται σε ρετινόλη.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται η ρετινόλη: μουρουνέλαιο, συκώτι, κρέμα γάλακτος, βούτυρο, εμπλουτισμένη μαργαρίνη, πλήρες γάλα και τυρί, κρόκος αυγού, εμπλουτισμένα δημητριακά, σπανάκι, τόνος, μπρόκολο

Σε ποιες τροφές βρίσκεται η προβιταμίνη Α: καρότα, κολοκύθα, γλυκοπατάτες, πεπόνι

Ιδανικό food combo: σπανακόριζο με καρότο, λαχανικά στο φούρνο με συνοδεία φέτας (γλυκοπατάτα, μπρόκολο, καρότο, κολοκύθα), μπρόκολο με πατάτες ογκρατέν

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η βιταμίνη Α, όταν βρίσκεται σε υπερεπάρκεια στον οργανισμό, γίνεται τοξική και προκαλεί αντίθετα αποτελέσματα από το επιθυμητό, όπως η απώλεια μαλλιών, η ξηροδερμία, πόνοι στις αρθρώσεις κτλ. Αν δεν υπάρχει διαπιστωμένη έλλειψη, η κατανάλωση συμπληρωμάτων πρέπει να γίνεται υπό την καθοδήγηση γιατρού.


#10. Μαγγάνιο

Αυτό το πολύτιμο ιχνοστοιχείο, διεγείρει την παραγωγή αντιοξειδωτικών ενζύμων, που αποτρέπουν την φθορά που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Αυτό σημαίνει πως συμβάλλει στην δύναμη της τρίχας, αποτρέποντας το σπάσιμο της.

Σε ποιες τροφές βρίσκεται: φυλλώδη λαχανικά, ξηροί καρποί, φράουλες

ΠΡΟΣΟΧΗ: η υπερβολική πρόσληψη μαγγανίου ενέχει κινδύνους για την καρδιά και όχι μόνο. Η υπερεπάρκεια του απενεργοποιεί τον μηχανισμό εξουδετέρωσης μικροβίων και μπορεί να ρίξει την άμυνα του οργανισμού έναντι σε παθογόνους μικροοργανισμούς.


Συμπερασματικά, η απώλεια μαλλιών ξαφνική ή σταδιακή είναι πολυπαραγοντική. Οφείλεται σε πολλούς διαφορετικούς παράγοντες με συνήθη ύποπτο την έλλειψη βιταμινών. Προσοχή όμως, η τριχόπτωση δεν είναι κάτι που μπορείτε να ελέγξετε χωρίς ιατρική καθοδήγηση ή χωρίς την ανεύρεση της αιτίας. Το πρώτο βήμα πρέπει να είναι η επίσκεψη σε δερματολόγο, ώστε να βρεθεί η αιτία μέσω εξετάσεων. Έτσι, θα σας συμβουλεύαμε να αποφύγετε την άσκοπη κατανάλωση συμπληρωμάτων, καθώς αν δεν έχετε διαπιστωμένη έλλειψη, μπορεί να φέρετε τα αντίθετα αποτελέσματα.

Η καλύτερη λύση για την τριχόπτωση όταν δεν υποκρύπτονται παθολογικά αίτια; Η ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με σωστό τρόπο μαγειρέματος και προϊόντα περιποίησης μαλλιών που δεν περιέχουν τοξικά συστατικά. Δες τα βλαβερά συστατικά στα σαμπουάν και τα τοξικά συστατικά καλλυντικών, ώστε να μάθεις να τα αποφεύγεις.

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται